Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Θεία Κοινωνία κατά την Μεγάλη Τεσσαρακοστή


Το γνώρισμα της Μεγάλης Σαρακοστής δεν είναι μόνο η νηστεία αλλά και η προσευχή και η συχνότερη συμμετοχή στη Θεία Κοινωνία. Πώς αλλιώς θα γινόταν άλλωστε, αφού είναι το «στάδιο των αρετών»; Όταν κανείς αγωνίζεται για να πετύχει κάτι μεγάλο, χρειάζεται εφόδια, δυνάμεις. Κι όσο πιο σπουδαίος και σημαντικός είναι ο στόχος, τόσο και οι ενισχύσεις θα πρέπει να είναι σημαντικές.
Την περίοδο της Μεγάλης Σαρακοστής καλούμαστε να πορευτούμε πιο δυναμικά από το θάνατο τής αμαρτίας στη ζωή του Θεού. Αυτή η αλλαγή, η μετάβαση, ονομάζεται, στη γλώσσα της Εκκλησίας, μετάνοια. Άλλο η μεταμέλεια κι άλλο η μετάνοια. Το πρώτο σημαίνει συνειδητοποίηση του λάθους, το δεύτερο αλλαγή νοοτροπίας. Το πρώτο αναγκαίο για το δεύτερο αλλά δεν σημαίνει ότι πάντα οδηγεί στη μετάνοια, που είναι μια συνεχής πορεία προς την ατέλευτη τελειότητα, που είναι το γνώρισμα κάθε χριστιανού για όλη τη ζωή του και κυρίως για την Εκκλησιαστική περίοδο που διανύουμε.

Επειδή στην πορεία της Μεγάλη Σαρακοστής είναι απαραίτητη η συμπόρευση του Θεού μας, η συμμετοχή μας στη Θεία Κοινωνία γίνεται πηγή Ζωής. Γιατί η Θεία Κοινωνία δεν είναι βραβείο για την όποια πιθανή αρετή μας, δεν είναι επιβράβευση του αγώνα μας, αλλά είναι «εις άφεσιν αμαρτιών και ζωήν αιώνιον». Γι’ αυτό, όσο πιο συχνά συμμετέχει κανείς τόσο πιο πολλή αίσθηση έχει της αφέσεως των αμαρτιών του και της αιωνίου ζωής, εφόσον η «αιώνια ζωή» είναι, κατά το λόγο του Κυρίου, η εμπειρική γνώση του Θεού (Ιω. 17,3).
Την περίοδο της Μεγάλης Σαρακοστής τελούνται τρεις λειτουργίες: Του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου, του Μεγάλου Βασιλείου και των Προηγιασμένων Δώρων. Η πρώτη, που είναι η πιο γνωστή, τελείται κάθε Σάββατο και την Κυριακή των Βαΐων. Η δεύτερη, τις πέντε Κυριακές της Μεγάλης Σαρακοστής, τη Μεγάλη Πέμπτη και το Μεγάλο Σάββατο. Των Προηγιασμένων Δώρων, τελείται συνήθως Τετάρτη και Παρασκευή αλλά μπορεί και να τελεστεί από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή μόνο τη Μεγάλη Σαρακοστή.
Ο λόγος που τελείται η λειτουργία των Προηγιασμένων, είναι γιατί η περίοδος αυτή έχει πένθιμο χαρακτήρα – γι’ αυτό και η νηστεία. Η κανονική Λειτουργία, όπως του Χρυσοστόμου και του Βασιλείου, έχει χαρούμενο χαρακτήρα, εφόσον επαναλαμβάνεται η ζωή του Χριστού. Ενώ στην Προηγιασμένη, είναι αγιασμένος ο άρτος και ο οίνος από την προηγούμενη κανονική Λειτουργία, γι’ αυτό και λέγεται των Προηγιασμένων Δώρων.
Έτσι τη Μεγάλη Σαρακοστή, που ’ναι κατεξοχήν περίοδος μετάνοιας, ο Χριστός, με τη συχνή Θεία Κοινωνία, γίνεται συνοδοιπόρος, «βοηθός και σκεπαστής», οικείος και Κύριός μας, ανάλογα με τη δεκτικότητα και τη μετάνοια του καθενός.
Αλήθεια, μέσα στον κυκεώνα που ζούμε, με τις αντιπαλότητες, τα συμφέροντα, τα πάθη και τα μίση του κόσμου, δεν είναι σημαντικό να έχουμε το Χριστό μέσα μας; Δεν είναι ωραίο το Φως Του να γεμίσει την ύπαρξή μας και να γινόμαστε και ’μεις για τους γύρω μας ένα κερί που θα δείχνει την εικόνα Του; Το εύχομαι!
π. Ανδρέας Αγαθοκλέους

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ένα θαύμα των Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων στην Χαλκιδική

Στην περιοχή του χωρίου Γοματίου της Χαλκιδικής υπήρχε μετόχι της Μονής Ξηροποτάμου . Η κτηματική περιουσία του μετοχίου απαλλοτριώθηκε και παραμένει μόνον ο ναός προς τιμήν των αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων, που υπάγεται στην ενορία Γοματίου. Η εορτή των αγίων Τεσσαράκοντα είναι και η κυρία εορτή της ενορίας. Λειτουργεί πάντοτε ο Μητροπολίτης Ιερισσού και παρατίθεται τράπεζα (κουρμπάνι) σ' όλους τους προσκυνητάς που έρχονται από το χωριό και από τα άλλα γειτονικά χωριά.   Οι άγιοι Τεσσαράκοντα Μάρτυρες συνδέονται με μία θαυμαστή διάσωσι του χωριού από βέβαιη καταστροφή, η οποία διασώζεται στην προφορική παράδοσι των κατοίκων.   Βρισκόμαστε στα 1905, όταν Τούρκοι στρατιώτες ήλθαν απεσταλμένοι από τον Μαντέμ Αγά της Στρατονίκης να πάρουν άνδρες για τα μεταλλεία. Ως γνωστόν τότε όλα τα χωριά της Βορείου Χαλκιδικής (Μαντεμοχώρια), ήσαν υποχρεωμένα να στέλνουν άνδρες στα μεταλλεία. Οι κάτοικοι όμως του Γοματίου αντέδρασαν βίαια στην στρατολόγησι εργατών και σκότωσαν τους Τούρκ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Γ΄ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ

Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη 5.00μ.μ. Ακολουθία του Μεγάλου Αποδείπνου Τετάρτη 7 Μαρτίου 2018 5.30-6.00μ.μ. Εσπερινό Κήρυγμα 6.00-7.30μ.μ Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία Παρασκευή 9 Μαρτίου 2018, Γ΄ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ, Των Αγίων 40 μαρτύρων 7.00π.μ. Όρθρος και Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία 7.00μ.μ. Ακολουθία της Γ΄ Στάσεως των Χαιρετισμών Σάββατο 10 Μαρτίου 2018 7.00π.μ. Όρθρος και Θεία Λειτουργία 5.00μ.μ Ακολουθία του Εσπερινού Κυριακή 11 Μαρτίου 2018, Γ΄ Νηστειών, ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ 7.00π.μ. Όρθρος και Θεία Λειτουργία. Τελετή Σταυροπροσκυνήσεως 5.00μ.μ. Το μυστήριο του Ιερού Ευχελαίου και οι Χαιρετισμοί προς τον Τίμιο του Κυρίου Σταυρό. ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΕΥΧΕΛΑΙΟΥ ΘΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΠΡΟΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΗ ΑΠΟΤΜΗΜΑ ΕΚ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΞΥΛΟΥ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΛΙΘΟΣ ΕΚ ΤΟΥ ΦΡΙΚΤΟΥ ΓΟΛΓΟΘΑ

Σε ευχαριστώ Κύριε για τον Σταυρό που μου έδωσες να σηκώσω

....Και στεκόμαστε μπροστά στο Σταυρό σου Κύριε και σκεφτόμαστε: Τί ήταν προτού προσφέρεις τη θυσία σου πάνω στο λόφο του Γολγοθά και τι έγινε μετά. Το όργανο της φρίκης, έγινε το όργανο της χαράς! Το όργανο του θανάτου, έγινε όργανο ζωής! Το σκάνδαλο για τους Ιουδαίους,έγινε καύχημα για τους Χριστιανούς. Ναι Κύριε, ο Σταυρός δεν είναι ένα κόσμημα για να το κρεμάω μόνο στο στήθος μου. Είναι η πηγή της δυνάμεώς μου. Μου χρειάζεται όχι σαν κόσμημα, αλλά ως στήριγμα. Όχι στο στήθος μου αλλά στην καρδιά μου. Όχι να με στολίζει, αλλά να με θωρακίζει. Έτσι, όταν οι δυσκολίες με απειλούν, Σ'αυτόν με ασφάλεια θα στηρίζομαι. Στον πειρασμό της δειλίας, της λιποταξίας από το καθήκον, ο Σταυρός Σου θα μου διδάσκει τη σταθερότητα. Όπως έκανες και Εσύ. Μπορούσες αν ήθελες να Τον αποφύγεις. Μπορούσες με ένα Σου νεύμα να διαλύσεις τους μανιασμένους εχθρούς Σου. Μπορούσες να παρατάξεις μυριαδες Αγγέλους απέναντί τους. Και δεν το έκανες. Προτίμησες να βαδίσεις σταθερά στο δρόμο του μαρτυρίου